ناتو با تصمیمات دشواری در افغانستان روبرو است

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد: تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را با تصمیمات دشواری درباره آینده این ائتلاف در افغانستان روبرو نموده است.

ناتو با تصمیمات دشواری در افغانستان روبرو است

این روزنامه روز سه شنبه نوشت: تحلیلگران می گویند طرح دولت ترامپ برای کاهش چشمگیر حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان در سالهای اخیر ناتو را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است و ممکن است در اقدامی سنجیده یا نسنجیده باعث پیروی این ائتلاف از آمریکا گردد.

هر چند جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا ممکن است این راهبرد ترامپ را تغییر دهد ولی وی اشاره نموده که نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در دولت او افزایش نخواهند یافت؛ اظهاراتی که این مفهوم را دارد که ناتو نباید انتظار تغییر چشمگیری در این سیاست آمریکا پس از مراسم تحلیف داشته باشد.

رهبران ناتو تایید می نمایند که کاهش نیروهای آمریکایی آنها را سردرگم نموده و با معمایی جدی و آینده نامشخصی درباره حفاظت و تقویت دولت متزلزل در کابل روبرو نموده است.

ینس استولتبنرگ دبیر کل ناتو روز سه شنبه گفت در نشست وزیران دفاع این ائتلاف در فوریه آینده که درباره اهداف بلندمدت این سازمان مصاحبه خواهد شد، در این زمینه تصمیم گیری می گردد.

وی در نشست مجازی وزیران خارجه ناتو گفت در ارزیابی اوضاع در افغانستان معلوم است که با نقطه عطفی در اوایل سال آینده میلادی روبرو خواهیم شد. اگر در این کشور بمانیم با خطر ادامه درگیری ها روبرو خواهیم بود و حتی ممکن است این درگیری افزایش یابد. اگر خارج شویم بار دیگر با این خطر روبرو خواهیم بود که افغانستان به پناهگاه امنی برای تروریست های بین المللی تبدیل گردد.

واشنگتن تایمز اضافه نمود: تصمیمات ترامپ و بایدن در چند ماه بعدی، آینده افغانستان را در سالهای پیش رو شکل خواهد داد. بعضی خروج ترامپ از افغانستان را اقدامی نسنجیده و غیرمحتاطانه از سوی ترامپ به بهانه عمل به وعده های خود می دانند.

پنتاگون ماه گذشته خاطرنشان کرد که تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را تا 15 ژانویه یعنی پنج روز قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید، به نصف و به 2500 نفر کاهش خواهد داد.

کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا که چند هفته پیش بعد از اخراج مارک اسپر منصوب شد ظاهرا درباره برنامه خروج جدی است.

کارشناسان می گویند در صورتی که کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان طبق برنامه پیش برود، ناتو احتمالا چاره چندانی نخواهد داشت مگر این که از رویه آمریکا پیروی نموده و نیروهایش را در این کشور کاهش دهد.

مارک سیماکوفسکی کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک و رئیس دفتر سابق بخش اروپا و ناتوی پنتاگون گفت: خروج آمریکا به طور اجتناب ناپذیری فرایند کاهش نیروهای متحدان این کشور در آینده را تسریع خواهد نمود.

وی گفت: فکر نمی کنم که ناتو بتواند بدون حمایت سیاسی و لجستیک و حضور نظامی آمریکا در افغانستان بماند.

با کاهش قابل توجه حضور نیروهای پنتاگون در افغانستان در 9 سال گذشته ترکیب ماموریت ناتو به سرکردگی آمریکا در این کشور تغییر نموده است. مقامات می گویند اکثریت 11 هزار نیروی ناتو در افغانستان غیر آمریکایی هستند. این امرمی تواند نشان می دهد که ائتلاف خود را برای حفظ تعهدات بلندمدت خود حتی با کاهش حضور آمریکا آماده نموده است.

ناتو به تازگی گزارشی را درباره سطح نیروهایش توسط هریک از کشورهای عضو ارائه نداده اما آلمان، ایتالیا، لهستان و بریتانیا در بین متحدانی هستند که تعداد قابل توجهی نیرو در افغانستان دارند.

واشنگتن تایمز نوشت: اگر دولت بایدن به توافق آمریکا و طالبان پایبند باشد کاهش نیروهای آمریکایی نیز می تواند با جدیت بیشتری دنبال گردد. این توافق از آمریکایی ها می خواهد تا اوایل تابستان و در صورت پایبندی طالبان به تعهداتش نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. تعهدات طالبان شامل کاهش تعداد حملات در این کشور و جلوگیری از تبدیل شدن به پناهگاه امنی برای گروه های تروریستی همچون القاعده و نیز دستیابی به توافق تقسیم قدرت با دولت تحت حمایت آمریکا در کابل می گردد.

با این حال مقام های دفاعی و تحلیلگران عمدتا توافق دارند که طالبان به تعهدات خودپایبند نخواهد بود. از این رو دولت بایدن باید 2500 نیروی خود در این کشور را حفظ کند. در این صورت تعداد نیروهای آمریکا از هر کشور دیگری در بین متحدانش بیشتر خواهد بود و این امر به گفته تحلیلگران امکان ادامه مذاکرات دولت افغانستان و طالبان را ایجاد خواهد نمود. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "ناتو با تصمیمات دشواری در افغانستان روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتو با تصمیمات دشواری در افغانستان روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید