جزئیات معافیت مالیاتی خانه های خالی

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، براساس مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 بیشتر واحدهای مسکونی خالی از سکنه از مالیات معاف شدند، اما با مصوبه روز گذشته این کمیسیون تقریبا هیچ مالکی در کشور در تور مالیات بر خانه های خالی قرار نمی گیرد.

جزئیات معافیت مالیاتی خانه های خالی

به نقل از دنیای اقتصاد، کمیسیون تلفیق بودجه سقف معافیت مالیاتی بر خانه را از 10 به 20 میلیارد تومان افزایش داد. در مصوبه قبلی این کمیسیون دو معافیت مالیاتی برای مالکان در نظر گرفته شده بود که با افزایش سقف مالیاتی، تعداد بسیاری از مالکان از پرداخت مالیات معاف شدند.

معافیت اول

سرپرستان خانوار می توانند یک واحد مسکونی در شهر محل اقامت خود را به عنوان اقامتگاه اصلی در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نمایند. از سوی دیگر در صورتی که این افراد واحد مسکونی دیگری در شهر دیگری داشته باشند می توانند آن واحد را نیز به صورت معاف از مالیات به عنوان اقامتگاه فرعی در سامانه ثبت نمایند. این اولین معافیت مالیاتی برای صاحبان خانه های خالی است.

معافیت دوم

دومین معافیت این است که اگر این خانواده یک واحد خالی از سکنه دیگری در شهر محل اقامتگاه اصلی خانوار به نام یک عضو دیگر خانوار باشد نیز از پرداخت مالیات معاف است.

بنابراین یک خانوار می تواند علاوه بر اقامتگاه اصلی خود در شهر محل سکونت، دو واحد مسکونی خالی از سکنه یکی در شهر خود و دیگری در شهر دیگر نیز داشته باشند و مالیاتی پرداخت نکند.

معافیت سوم

سومین معافیت به مصوبه تازه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مربوط می گردد. این کمیسیون روز گذشته سوم بهمن ماه سقف معافیت مالیاتی را برای خانه های خالی افزایش داد.

براساس این مصوبه سقف معافیت خانه های لوکس از مالیات از 10 به 20 میلیارد تومان افزایش یافته است. با این تغییر حداکثر حدود دو درصد از املاک کشور مشمول مالیات خانه های لوکس می شوند.

مالیات خانه و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد 20 تا 25 میلیارد تومان یک در هزار، نسبت به مازاد 25 تا 35 میلیارد تومان دو در هزار، نسبت به مازاد 35 تا 50 میلیارد تومان سه در هزار، نسبت به مازاد 50 تا 70 میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد 70 میلیارد تومان پنج در هزار مالیات بر دارایی سالانه آنها است.

در حالی که مالک یک خانه 24 میلیارد تومانی سالانه باید بیش از 20 میلیون تومان شارژ ساختمان پرداخت کند، مقدار مالیات آن فقط چهار میلیون تومان معین شده است.

قانون مالیات بر خانه های خالی در قوانین بودجه سال های 1399 و 1400 گنجانده شده بود، اما تا به امروز اجرا نشده است. با فرض اجرایی شدن این قانون هزینه نگهداری خانه خالی به حدی پایین است که برای مالک صرفه مالی دارد.

محدود کردن دایره مالیات ستانی از املاک این پیغام را برای ملاکان فرستاد که سال آینده نیز قرار نیست این مالیات ملکی به نقطه درستی اصابت کند، این در حالی است که در دنیا برای مقرون به صرفه ترین خانه ها بین 3/ 0 تا 5/ 0 درصد از ارزش روز ملک است و مالکان خانه های گران قیمت تا 1/5 درصد از ارزش ملک را باید به عنوان مالیات سالانه بپردازند.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: بلاگ دیوار

به "جزئیات معافیت مالیاتی خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات معافیت مالیاتی خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید