دره ستارگان ژئوپارک قشم ، دره ای که ستاره ها آن را ساخته اند !

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، اگر تا حالا از شکل گرفتن زمین بر اثر سقوط ستاره های آسمانی تماشا نکرده اید، تماشای دره ستارگان ژئوپارک قشم می تواند یکی از برترین نمونه های ممکنه برای چشمان شما باشد! در واقع این تفسیری است که اغلب بومیان جزیره قشم از آن برای توصیف این دره مجذوب کننده و خارق العاده، استفاده می کنند. اگر شما نیز مثل ما علاقه مند شده اید برای تماشا چنین دره ای، پس با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا شما را با تنها عارضه زمینی قاره کهن؛ دره ستاره ها، قدری بیشتر آشنا گردانیم.

دره ستارگان ژئوپارک قشم ، دره ای که ستاره ها آن را ساخته اند !

آشنایی با دره ستارگان

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره نموده ایم بومیان محلی جزیره قشم، وجود آمدن دره ستارگان را بر اثر افتادن ستارگان و اجرام آسمانی بر روی زمین می دانند و داستان های بسیاری از حضور اجنه و روح های سرگردان مردمان پیشین، از خود تعریف می کنند. اما واقعیت علمی بوجود آمدن تنها عارضه زمینی قاره آسیا که همان دره ستارگان می باشد این است که فرسایش خاک جزیره به سبب وزش باد های شدید محلی، رگبارهای جسته و گریخته فصلی و بعلاوه عبور و مرور آب های سطحی سبب بوجود آمدن چنین چشم انداز مجذوب کننده و چشم نوازی شده است! چشم انداز ای که همه ساله گردشگران و بازدیدکنندگان متعددی را برای تماشا خود به این جزیره می کشاند. جالب است بدانید دره ستارگان تنها عارضه زمین شناسی قاره آسیا محسوب می گردد که با توجه به کم نظیر بودنش فقط لایق تنها ژئوپارک خاورمیانه نیز می باشد.

دره ای پر از شگفتی

این دره پر است از ستون ها و صخره هایی با اشکال و ابعاد مختلف که طبق گفته بومیان منطقه این اشکالی که با ابعاد مختلفی نیز پدیدار شده اند، به سبب برخورد ستارگان و اجرام آسمانی به زمین بوده است، که بعد از اصابت خشک شده و دیگر به جای مانده است. البته نا گفته نماند اگر چنین تفسیری از بومیان منطقه را قبول داشته باشید باید به پیچیدن باد در بین ستون ها و صخره های این دره و بعلاوه بوجود آمدن سر و صدای ترسناک که به گفته همین اهالی، سر وصدای اجنه و روح های سرگردان نیز می باشد؛ توجه داشته باشد. نباید فراموش کنید برای اثبات باورهای درست و یا غلط مردمان محلی این دره، هیچ وقت شب هنگام وارد آن نشوید چرا که واقعا دره ستارگان در شب هنگام، القا کننده وحشت و ترس به مهمانان خود می باشد.

تعریف ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم به منطقه اتلاق می گردد که دربرگیرنده تعدادی از ویژگی های ناب زمین شناسی باشد و در عین حال برخوداری از این ویژگی، از مکان های تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی، منابع طبیعی و سایرمیراث های فرهنگی منطقه نیز بهره مند باشد. ژئوپارک قشم نیز به سبب داشتن اقلیم های مناسب و بعلاوه گونه های مختلف گیاهی و جانوری، در لیست ژئوپارک های یونسکو قرار گرفته بود که مدت ها پیش به سبب عدم توجه مدیران و مسئولان منطقه آزاد جزیره قشم، از این لیست خارج و قرار است با همتی دیگر دوباره در لیست ژئوپارک های جهانی قرار بگیرد!

تحقیقات پیرامون دره ستارگان جزیره قشم

بنا بر تحقیقاتی که برای فهمیدن دلیل بوجود آمدن چنین عارضه زمینی انجام گرفته شد، این مکان از فرسایش سنگ و خاک و ماسه موجود در این منظقه پیدار شده است. طبق تحقیقات بدست آمده این دوره متلق به دوره زمین شناسی سنوزوئیک یا همان نوزیستی زمین می گردد و این بدان معنا است که این دره آسیایی قدمتی بیش از دو میلیون سال را با خود به همراه دارد، و دره ای که ما اکنون مشاهده می کنیم، دره ای دگرگون شده در طول سپری شدن این مدت می باشد!

نشانی و راه های رسیدن به دره ستارگان

دره ستارگان در بخش جنوبی جزیره قشم، در فاصله 5 کیلومتری از ساحل آن و بعلاوه در مجاورتی روستای برکه خلف واقع شده است. برای رسین به این دره مجذوب کننده و چشم نواز می بایست ابتدا از جزیره قشم به سمت جنوب و پس از آن به سمت غرب جزیره بروید و پس از طی کردن مسافتی در حدود 5 کیلومتر به تابلوی دره ستارگان و روستای برکه خلف که در سمت راست شما قرار خواهد داشت، برسید که پس از تماشا آن باید وارد مسیر فرعی که در سمت راست شما باز قرار قرار خواهد داشت بشوید و راه رسیدن به روستای برکه خلف را در پیش بگیرید که پس عبور از این روستا به یک جاده خاکی که همان جاده منتهی به دره ستارگان می باشد، خواشید رسید. گفتنی است که پس رسیدن به دره و پرداخت هزینه ورودی آن، باید در نزدیکی ورودی دره از مایشن و وسیله نقلیه خود پیاده شوید و پیاده نظاره گر این همه شگفتی در این منطقه توریستی و گردشگری باشید!

منبع: همگردی

به "دره ستارگان ژئوپارک قشم ، دره ای که ستاره ها آن را ساخته اند !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ستارگان ژئوپارک قشم ، دره ای که ستاره ها آن را ساخته اند !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید