راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه برگ بیدی در خانه

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، برگ بیدی یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا است که خیلی راحت تکثیر می گردد. این گیاه به خاطر رنگ متفاوت برگ ها و ظاهر زیبای آن، بسیار محبوب است و در خانه تمام علاقه مندان به گل و گیاه می توانید یک گلدان زبرینا یا برگ بیدی پیدا کنید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا این گیاه زیبا را بهتر بشناسید.

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه برگ بیدی در خانه

آشنایی با گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی بومی منطقه ها استوایی مثل مکزیک، آمریکای جنوبی و کارائیب است. این گیاه انواع مختلفی دارد؛ بعضی از انواع آن به اسم علف هرز شناخته می گردد، بعضی از انواع آن را در باغ ها می کارند و یکی از مشهورترین انواع آن به نام Tradescantia zebrina را به اسم گیاه آپارتمانی در گلدان نگهداری می نمایند. این گیاه آپارتمانی زیبا به خاطر رنگ های زیبا و طرح مجذوب کننده برگ هایش، جلب توجه نموده و راه خود را به محیط های بسته مثل خانه و محل کار باز نموده است.

گیاه برگ بیدی حتی اگر در فضای بسته نگهداری گردد، گل هایی زیبا با سه گلبرگ می دهد. گل های این گیاه رنگ های متنوعی دارند از جمله سفید، بنفش و صورتی. رنگ گل ها به نوع گیاه بستگی دارد و معمولا زیاد گل می دهد.

اگر گیاه برگ بیدی را در فضای داخلی خانه نگهداری می کنید، در تمام طول سال می تواند رشد کند و هر زمانی می توانید آن را تکثیر کنید. اما اگر در فضای باز در منلطقی که آب وهوا اجازه می دهد آن را می کارید، بهتر است که در ابتدای پاییز برای کاشت آن اقدام کنید.

این گیاه در محیط باز با آب وهوایی شبیه منطقه بومی خود، خیلی سریع رشد می نماید و می تواند به یک گونه مهاجم تبدیل گردد. اگر آن را به حال خود رها کنید خیلی زود فضای زیادی را در بر می گیرد. اما اگر آن را در فضای داخلی خانه نگهداری کنید، می توانید مرتب هرس کنید.

بعضی از انواع گیاه برگ بیدی یا زبرینا، مسموم نماینده هستند یعنی در صورت هضم می توانند برای انسان و حیوان، خطرناک باشند.

جدل اطلاعات کلی گیاه برگ بیدی

نام رایجگیاه برگ بیدی
نام عملی Tradescantia
نوع گیاه علفی چند ساله
اندازه گیاه 15 تا 30 سانتی متر ارتفاع و 30 تا 60 سانتی متر عرض
احتیاج به تابش آفتاب آفتاب کامل، نیمه سایه
نوع خاک مرطوب با زهکشی خوب
pH خاک خنثی تا اسیدی
زمان گل دهی طول سال
رنگ گل سفید، بنفش، صورتی
منطقه بومی مکزیک، آمریکای جنوبی، کارائیب
مسموم نمایندگی بعضی انواع آن برای انسان و حیوان کمی مسموم نماینده است

نگهداری از گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی انواع مختلفی دارد و شامل 75 نوع مختلف می گردد. این گیاهان معمولا احتیاج به مراقبت خاصی ندارند و حتی اگر کاملا تازه کار باشید می توانید به راحتی آن ها را نگهداری کنید. تنها قسمت سخت نگهداری از این گیاه، این است که بفهمید به چقدر آب احتیاج دارند. خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد اما نباید در آب دادن به آن زیاده روی کنید و گلدان نباید پر از آب گردد.

این گیاه برای گلدان هایی که از جایی آویزان می کنید، برترین انتخاب است چون ساقه های رونده دارد و از اطراف گلدان به سمت پایین آویزان می گردد. این گیاه در محیطی که نور زیاد و غیرمستقیم دارد، به خوبی رشد می نماید. اگر آن ها را مرتب هرس نکنید، خیلی زود ساقه های آن بند می گردد و تعداد برگ های آن کمتر می گردد. برای اینکه گیاه پرپشتی داشته باشید سعی کنید مرتب آن را هرس کنید.

این گیاه با همان سرعت زیادی که برگ های نو می زند، دچار ریزش برگ های قدیمی می گردد. خشک شدن و ریختن بخشی از برگ های آن، طبیعی است. برای اینکه گیاهی زیبا داشته باشید، می توانید خودتان برگ های مرده را جدا کنید.

البته این گیاه بعد از چند سال در نهایت برگ های خود را از دست می دهد و پر از ساقه های بلند بدون برگ می گردد. اما خوشبختانه تکثیر کردن آن بسیار راحت است. خیلی زود و به راحتی می توانید آن را تکثیر کنید و در گوشه و کنار خانه بگذارید یا به دوستان و عزیزان خود هدیه دهید.

هشدار- این گیاه اگر در فضای باز کاشته گردد و محیط مناسب برای رشد را داشته باشد، به سرعت به یک گونه مهاجم تبدیل می گردد.

نور

گیاه برگ بیدی در محیط پرنور همراه با تابش غیرمستقیم آفتاب، برترین رشد را دارد. این گیاه را باید در نزدیکی پنجره ای نگهداری کنید که حداقل هشت ساعت در روز نور آفتاب می گیرد. البته نباید فراموش کنید که نور پنجره باید غیرمستقیم باشد. اگر گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد، دچار سوختن برگ ها می گردد. اگر متوجه شوید که رنگ برگ های گیاه به مرور زمان کم رنگ تر می گردد، این یک نشانه از کمبود نور برای گیاه است.

خاک

این گیاه در خاک های معمولی گلدان به خوبی رشد می نماید تا زمانی که آن را بیش از اندازه آب ندهید. در مجموع این گیاه خاکی را دوست دارد که زهکشی مناسبی داشته باشد. ریشه های این گیاه اگر در خاک خیس بماند، خیلی زود می پوسد. برای اینکه خاک گلدان را سبک تر کنید تا زهکشی خوبی داشته باشد، اندازهی شن در آن بریزید. خاک های مخلوط گلدان هم برای گیاه برگ بیدی مناسب است.

آب

این گیاه دوست دارد که همیشه در خاک مرطوب قرار داشته باشد. در تابستان باید آن را هفتگی آب بدهید و احتیاج آن به آب در پاییز و زمستان کمتر می گردد. برای اینکه مطمئن شوید زمان آب دادن به گلدان فرا رسیده، سطح خاک را لمس کنید. اگر خشک شده بود، دوباره به گلدان آب بدهید.

دمای هوا و رطوبت

تمام انواع گیاه برگ بیدی در دمای بین 18 تا 23 درجه رشد خوبی دارند. البته در آب وهوای گرم تر هم دوام می آورند. این گیاه را نباید در دمای کمتر از 10 درجه نگهداری کنید چون باعث بی رنگ شدن و از بین رفتن برگ های گیاه می گردد.

از نظر سطح رطوبت، این گیاه به رطوبت بیشتر از حد نرمال احتیاج دارد. بهتر است که این گیاه را در قسمت های مرطوب خانه مثلا حمام یا آشپزخانه نگهداری کنید. هر چند روز یک بار گیاه را غبارپاشی کنید تا رطوبت لازم آن تأمین گردد. می توانید یک دستگاه بخور کوچک خریداری کنید تا رطوبت هوای اطراف گلدان را فراهم کند. اگر متوجه شدید که برگ های گیاه کم کم به رنگ قهوه ای تغییر رنگ می دهند، این نشان می دهد که رطوبت در خانه شما برای گیاه برگ بیدی مناطب نیست و کمتر از اندازه لازم گیاه است.

کود

این گیاه معمولا به کود احتیاجی ندارد. نهایتا اگر می خواهید کمی آن را تقویت کنید، از کودهای محلول در آب بهره ببرید. این کودها را با کمی آب رقیق نموده و پای گلدان بریزید. کود دادن بیش از حد به گیاه، باعث می گردد که برگ های آن رنگ های خاص خود را از دست بدهند.

هرس کردن

گیاه برگ بیدی یکی از گیاهانی است که رشد سریعی دارد و اگر به آن رسیدگی نکنید، ساقه های آن بلند و کم پشت می گردد. برای اینکه گیاه شما سرحال و شاداب و پر از برگ گردد و آن را تشویق کنید که برگ های بیشتری بدهد، مرتب آن را هرس کنید و ساقه های را کوتاه کنید. هر بار م توانید 25 درصد از ساقه را ببرید.

تکثیر گیاه برگ بیدی

تقریبا تمام گیاهان این خانواده به راحتی تکثیر می شوند و برترین راه برای تکثیر آن ها، استفاده از روش قلمه زدن است. برای این منظور مراحل زیر را طی کنید؛

1. به اندازه 3 سانتی متر از ساقه گیاه را جدا کنید. این قسمت از ساقه حتما باید یک برگ داشته باشد. قسمت بریده شده را در خاک تازه گلدان قرار دهید. برای ریشه زدن این ساقه، لازم نیست که از هورمون ریشه زایی بهره ببرید. می توانید ساقه بریده شده را در یک بطری آب هم قرار دهید تا ریشه بزند و برای کاشت، آماده گردد.

2. قلمه را مرتب آب بدهید و ظرف چند هفته نشانه های ریشه زدن آن را مشاهده می کنید.

3. قلمه ریشه زده را داخل گلدان نو بکارید.

آفت های رایج

این گیاه هم مثل سایر گیاهان آپارتمانی دچار آفت های رایجی مثل شته و کنه تارعنکبوتی می گردد. مراقب گیاه باشید و مرتب آن را آنالیز کنید. اگر نشانه های وجود آفت را در آن مشاهده کردید، قسمت های آسیب دیده گیاه را جدا کنید. بقیه گیاه را می توانید با روغن های یا اسپری های آفت کش درمان کنید.

سؤالات رایج درباره گیاه برگ بیدی

آیا نگهداری از این گیاه راحت است؟

گیاه برگ بیدی یکی از راحت ترین گیاهان آپارتمانی برای پرورش دادن و نگه داشتن در منزل است. این گیاه با مراقبت های بسیار کمی زنده می ماند و اندکی توجه و محبت شما را با برگ های زیبا پاسخ می دهد.

سرعت رشد گیاه برگ بیدی چقدر است؟

این گیاه اگر در فضای باز نگهداری گردد یک گونه مهاجم محسوب می گردد. در فضای داخلی هم به سرعت رشد می نماید ولی می توانید با هرس کردن، مانع از رشد بیش از حد آن شوید. این گیاه هر هفته تقریبا 2.5 سانتی متر رشد می نماید. بعد از اینکه قلمه آن را در خاک بکارید، شش ماه طول می کشد تا یک گلدان کامل و زیبا داشته باشید.

گیاه برگ بیدی چقدر عمر می نماید؟

حتی با وجود برترین مراقبت و نگهداری، این گیاه تقریبا عمر کمی دارد و بعد از چند سال دیگر ظاهر زیبای اولیه را نخواهد داشت. اما به راحتی تکثیر می گردد و قبل از اینکه گلدان را از دست بدهید می توانید آن را تکثیر کنید تا همیشه یک گلدان شاداب زبرینا در خانه داشته باشید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه برگ بیدی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه برگ بیدی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید