روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، اگر قصد استفاده از VPN دارید؛ می توانید یک VPN را روی روتر نصب و استفاده کنید یا اینکه یک اپلیکیشن VPN را روی گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ و کامپیوتر خود نصب کنید.

روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟

مودم یا روتری که قابلیت نصب VPN داشته باشد را روتر VPN می گوییم. برخی مودم ها و روترها فقط اجازه می دهند یک وی پی ان را تنظیم کنید ولی برخی روترهای رده بالا، قابلیت نصب وی پی ان دارند که برای کاربران ارزشمندتر هستند.

اما روتر VPN با اپلیکیشن VPN بسیار فرق دارد و هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند و محدودیت هایی ایجاد می کنند. حالا، برای ما کدام یک بهتر است؟ دنبال خرید یک روتر VPN باشیم یا سراغ استفاده از اپلیکیشن VPN برویم؟ روتر VPN چه مزایایی نسبت به اپلیکیشن VPN دارد و ارزش دارد برای آن چندین میلیون تومان هزینه کنیم؟

در این مقاله، می خواهیم به طور مفصل درباره تفاوت های یک روتر VPN یا همان نصب VPN روی روتر با اپلیکیشن VPN یا همان برنامه VPN روی سیستم عامل دسکتاپ و موبایل صحبت کنیم:

تفاوت استفاده از روتر VPN با اپلیکیشن VPN چیست؟

چه از طریق روتر یا اپلیکیشن به VPN وصل شوید؛ هدف و نتیجه کار یکسان است و شما به یک سرور وی پی ان از راه دور وصل می شوید تا یک تونل امن در اینترنت برای عبور اطلاعات و وب گردی داشته باشید. اما روش اجرای وی پی ان در روتر با اپلیکیشن فرق دارد.

اجرای VPN از طریق روتر به این معنی است که شما یک VPN را به طور دستی روی روتر نصب و پیکربندی می کنید تا یک اتصال امن برقرار گردد. به این ترتیب، همه دستگاه های متصل به روتر شما از اتصال وی پی ان استفاده می کنند و دیگر نیاز نیست روی هریک از دستگاه ها به طور جداگانه وی پی ان نصب کنید.

اما اجرای VPN از طریق نرم افزار VPN به معنای نصب مستقیم نرم افزار روی هر دستگاهی است که می خواهید به وی پی ان وصل گردد. نصب یک نرم افزار وی پی ان روی دستگاهی مانند اسمارت فون یا لپ تاپ کافی نیست و شما باید از طریق این VPN به سرور راه دور وصل شوید؛ اگرچه این روزها اپ ها و برنامه های وی پی ان طوری ساخته شده اند که شما با یک کلیک یا لمس دکمه ای، به طور اتوماتیک به سرور VPN راه دور وصل می شوید.

پس، روش اجرای VPN در روتر با دستگاه ها بسیار فرق دارد؛ اگرچه نتیجه نهایی یکسان است. حالا، باید بررسی کنیم هر روش چه مزایا و معایبی دارد تا بتوانیم یک انتخاب درست داشته باشیم.

مزایا و معایب استفاده از VPN روی مودم و روتر

استفاده از VPN روی مودم و روتر با مزایای زیاد ولی محدودیت های فراوانی روبرو است. همه چیز به نیاز و استفاده شما از VPN روی دستگاه ها برمی گردد. برخی اوقات چاره ای جز نصب یک VPN روی روتر ندارید و این روش برای شما آسان تر است.

مزایا

اتصال همزمان تمام دستگاه ها به VPN: وقتی یک وی پی ان روی روتر نصب می کنید؛ هر دستگاهی که به وای فای وصل گردد؛ به طور اتوماتیک به وی پی ان هم نصب شده است و انگار روی آن دستگاه وی پی ان نصب کردید. بنابراین، دیگر نیازی به نصب نرم افزار وی پی ان جداگانه روی هر دستگاه نیست.

دستگاه هایی که قابلیت نصب VPN ندارند را هم وصل می کنید: شاید در خانه یک تلویزیون هوشمند، کنسول بازی، دستگاه پخش استریم، یخچال هوشمند و وسایل دیگری داشته باشید که باید از وی پی ان استفاده کنند ولی ذاتا نمی توانید روی این دستگاه های VPN نصب کنید. در این شرایط، داشتن یک روتر VPN بهترین راه حل است و کمک می کند هر دستگاه از وی پی ان استفاده کند. شاید یک گیمر باشید و بخواهید به سرورهای بازی در کشورهای مختلف وصل شوید یا بخواهید از سرویس دهنده های فیلم آنلاین، استریم های زیادی داشته باشید و همین طور شاید بخواهید دستگاه های متصل به اینترنت شما، مخفی بمانند و برای سرویس دهنده اینترنت یا دیگران قابل شناسایی نباشند.

VPN همیشه روشن است: اگر روی یک مودم یا روتر وی پی ان نصب کنید و بعد این مودم و روتر همیشه روشن باشد؛ در حقیقت VPN شما هم همیشه روشن است و دیگر نیازی نیست هر بار برای اتصال به اینترنت، ابتدا وی پی ان روی گوشی یا تبلت یا لپ تاپ را روشن کنید.

کاهش هزینه خرید VPN: تصور کنید 5 یا 10 دستگاه دارید و همه آن ها باید به VPN مجهز شوند. هزینه خرید لایسنس 10 وی پی ان خیلی بیشتر از یک وی پی ان و نصب آن روی روتر است.

معایب

ابطال گارانتی مودم و روتر: در برخی مودم ها و روترها، برای استفاده از VPN باید فریم ویر پیش فرض کارخانه دستگاه را پاک کرده و فریم ویرهای شخص ثالثی مانند DD-WRT یا Tomato را نصب کنید که باعث ابطال شرایط گارانتی دستگاه می گردد. البته، برخی از مودم ها و روترها مانند محصولات رده بالای ایسوس، در همان پنل کاربری خود امکاناتی برای نصب وی پی ان ارائه دادند؛ اما در غالب روترها این طور نیست و نیاز به دستکاری فریم ویر دارید.

کاربرپسند نیست: شما باید به طور دستی یک وی پی ان را روی روتر خود تنظیم کنید و دیگر به آسانی نمی توانید سرور وی پی ان را تغییر دهید یا تنظیمات وی پی ان را دستکاری کنید تا سرعت بهتری داشته یا به برخی سایت ها و سرویس ها وصل شوید. این محدودیت به ویژه در ایران برای کاربران آزاددهنده است؛ چون دائما باید سرورهای مختلف را تست و تنظیم کنند.

نصب و تنظیمات VPN پیچیده می گردد: پیکربندی یک VPN روی مودم و روتر می تواند بسیار سخت و پیچیده و گاهی خطرناک باشد. اگر دانش فنی کافی نداشته باشید؛ ممکن است روتر را خراب کنید. بسکمک از سرویس دهنده های VPN مجموعه دستورالعمل ها و آموزش هایی برای نصب VPN روی روتر دارند ولی با این وجود، باز هم نصب وی پی ان روی روتر سختی های خودش را دارد.

همه روترها از VPN پشتیبانی نمی کنند: برای اینکه از VPN روی روتر خود استفاده کنید؛ نیاز به خرید یک روتر VPN دارید که معمولا ارزان قیمت نیستند و به سادگی در بازار یافت نمی شوند. معمولا، روترهای رده بالا و گران قیمت و روترهای گیمینگ از VPN پشتیبانی می کنند.

روترهای VPN گران قیمت هستند: شما با 50 دلار (در ایران حدود 1.5 میلیون تومان) می توانید یک روتر دو بانده نسبتا خوب خریداری کنید ولی این روتر از VPN پشتیبانی نمی کند. یک روتر VPN قیمتی از 100 دلار تا 250 دلار خواهد داشت (در ایران حداقل باید 3 الی 4 میلیون تومان پول بدهید).

نصب VPN می تواند سرعت روتر را کاهش دهد: وقتی یک وی پی ان روی روتر نصب می کنید و بعد چندین دستگاه همزمان به روتر وصل می شوند؛ احتمال افت سرعت روتر و وای فای وجود دارد. در ایران که سرعت اینترنت چندان بالا نیست؛ این مسئله بسیار بغرنج می گردد و گاهی عملا نمی توانید از اینترنت و وای فای استفاده کنید.

برخی سرویس ها کار نمی کنند: همه وب سایت ها و سرویس ها در اینترنت از VPN پشتیبانی نمی کنند. برخی وب سایت ها اجازه نمی دهند با وی پی ان روشن وارد آن ها شوید. بنابراین، وقتی یک وی پی ان روی روتر نصب می کنید؛ طبیعی است نتوانید با وای فای به برخی وب سایت ها یا سرویس ها دسترسی داشته باشید و باید از طریق اینترنت موبایل و دیتا از آن ها بازدید کنید که می تواند برای شما دردسرساز گردد؛ چون دائما باید میان وای فای و دیتا سوئیچ کنید.

مزایا و معایب استفاده از اپلیکیشن VPN

رایج ترین روش استفاده از VPN در میان کاربران، نصب یک نرم افزار روی گوشی موبایل یا لپ تاپ و کامپیوتر است که باز مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایا

به طور معمول کاربرپسندتر است: اپلیکیشن های VPN امروزی به سادگی روی گوشی یا لپ تاپ نصب شده و بسیار کاربرپسند هستند. شما به سادگی و با یک کلیک به وی پی ان وصل می شوید یا سرورها و تنظیمات پروتکل ها را تغییر می دهید. استفاده از اپلیکیشن وی پی ان نسبت به روتر وی پی ان بسیار راحت تر و منعطف تر است.

نصب و استفاده آسان: گفتیم که نصب و استفاده از اپلیکیشن های VPN امروزی روی گوشی تلفن همراه یا ویندوز بسیار آسان است و هر فردی می تواند یک برنانه وی پی ان را نصب و راه اندازی کند و نیازی به دانش و تجربه و کار فنی خاصی ندارد.

دسترسی به همه ویژگی های VPN: این ویژگی برای کاربران ایرانی بسیار مهم است؛ چون دائما نیاز دارند سرورهای مختلف، پروتکل های مختلف، تنظیمات گوناگون و امکانات یک وی پی ان را دستکاری و به بهترین شرایط برسند. در اپلیکیشن های VPN همه این ویژگی ها در دسترس شما هستند ولی در روتر VPN باید هر بار وارد پنل کاربری تحت وب روتر شده و به طور دستی، تنظیماتی را ست کنید.

فقط همان دستگاهی که اپلیکیشن نصب شده؛ به VPN وصل می گردد: گاهی اوقات شما نیاز دارید فقط یک دستگاه، مثلا گوشی تلفن همراه خود را به وی پی ان وصل کنید و دیگر نیاز ندارید لپ تاپ، تلویزیون، بلندگوی هوشمند و وسایل دیگر هم از وی پی ان استفاده کنند.

اتصال دستگاه های مختلف به سرورهای مختلف: اگر از اپلیکیشن VPN روی هر دستگاه استفاده کنید؛ قابلیت انتخاب سرورهایی جداگانه برای هر دستگاه را خواهید داشت و دیگر نیازی نیست همه دستگاه ها به یک سرور و پروتکل وی پی ان وصل شوند.

بیرون از خانه به VPN وصل شوید: وقتی روی روتر VPN نصب کنید؛ فقط در محیط خانه و وای فای می توانید از VPN استفاده کنید ولی اگر روی گوشی موبایل یا لپ تاپ خود اپ وی پی ان نصب کنید؛ در بیرون از خانه و در زمان حرکت، اگر نیاز به وی پی ان داشته باشید؛ می توانید همان لحظه و با یک کلیک به VPN وصل شوید.

معایب

نمی گردد روی همه دستگاه ها VPN نصب کرد: دقیقا مزیت بزرگ نصب VPN روی روتر، اینجا به ضعف اپلیکیشن VPN تبدیل می گردد. شما روی بسکمک از دستگاه ها مانند کنسول بازی، تلویزیون هوشمند، بلندگوی هوشمند و غیره نمی توانید وی پی ان نصب کنید یا ممکن است با وی پی ان شما سازگار نباشند. این دستگاه ها را فقط از طریق روتر VPN می توانید به یک سرور امن راه دور وصل کنید.

نیاز به اتصال جداگانه هر دستگاه به VPN: باید برای هر دستگاه یک نرم افزار VPN نصب و لایسنس خریداری کنید و به طور جداگانه به وی پی ان وصل کنید. این می تواند بسته به نگاه شما، مثبت یا منفی باشد ولی برای افرادی که دستگاه های زیادی دارند؛ عموما یک عیب و آزاردهنده است.

هزینه خرید VPN افزایش پیدا می کند: تصور کنید 50 دستگاه در یک شرکت دارید که باید به وی پی ان وصل شوند. در این حالت، بهتر است از یک روتر وی پی ان استفاده کنید تا اینکه برای هر 50 دستگاه لایسنس وی پی ان خریداری و روی هریک، اپلیکیشن VPN نصب کنید.

روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: کدام یک برای ما بهتر است؟

نخست، به شما بستگی دارد که یک VPN برای شما چه کاری انجام می دهد و چقدر اهمیت دارد. اگر نیاز داریم به صورت دائمی همه دستگاه ها به VPN وصل باشند یا تعداد زیادی دستگاه دارید که باید از VPN استفاده کنند ولی امکان نصب VPN روی آن ها وجود ندارد؛ معمولا بهتر است سراغ راه حل خرید یک روتر VPN بروید.

اما اگر یکی دو دستگاه باید به وی پی ان وصل باشند و سایر دستگاه هایی که به وای فای و اینترنت متصل هستند؛ نباید به یک سرور VPN وصل شوند یا اینکه ترجیح می دهید به تنظیمات سرورهای وی پی ان و امکانات سرویس های وی پی ان دسترسی داشته باشید و مرتبا سرورها را تغییر دهید؛ بهتر است روی هر دستگاه خود یک اپلیکیشن VPN نصب کنید.

در بیشتر موارد، استفاده از اپلیکیشن VPN رایج تر و بهتر و عمومی تر است؛ جز اینکه گفتیم شرایط خاصی داشته باشید و باید همه دستگاه ها همزمان و به طور دائمی به VPN وصل شوند.

روش های ترکیبی نیز وجود دارد و در کسب وکارها یا از طریق کاربران خانگی حرفه ای استفاده می گردد؛ به این شکل که دو روتر دارند و روی یک VPN نصب می کنند و روی دیگری هیچ گونه VPN نصب نمی گردد. بعد، دستگاه هایی که باید همیشه به VPN وصل باشند؛ به روتر VPN وصل می شوند و سایر دستگاه ها از روتر دوم یا مودم بدون VPN استفاده می کنند.

در نهایت، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام راه کار برای شما مزیت بیشتری داشته و محدودیت کمتری ایجاد می کند و البته از نظر هزینه ای به صرفه تر است. اگر تصمیم به خرید مودم یا روتر VPN گرفتید؛ نگاهی به مقالات زیر بیندازید:

  • روتر VPN چیست و چه کاربردی دارد؟
  • 10 نکته ای که باید در هنگام انتخاب یک روتر VPN بدانیم
  • مزایای تنظیم کردن VPN در روتر بی سیم
  • اولین روتر VPN قابل حمل 5G برای دسترسی به اینترنت پرسرعت رمزنگاری در هر کجای جهان
  • بهترین روترهای VPN در سال 2019
منبع: شبکه چی

به "روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روتر VPN در برابر اپلیکیشن VPN: مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام یک بهتر و آسان تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید