رونیکس؛ از تولد تا رونق بازار ابزار

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، گفت وگو با محمدرضا رامخو، بنیان گذار برند رونیکس به بهانه روز صنعت

برند رونیکس را به کیفیت و تنوع بی نظیر محصولاتش می شناسند. برندی که توانسته در سال های گذشته با تکیه بر تخصص، استفاده از تکنولوژی روز جهان در ساخت ابزار، شناخت احتیاج بازار، نیروی انسانی متعهد و خدمات پس از فروش متمایز، نگاه مصرف کننده به ابزار را تغییر دهد.

رونیکس؛ از تولد تا رونق بازار ابزار

هیچ فراوریی در جهان بدون ابزار امکان پذیر نیست. رونق صنف ابزار می تواند به رونق صنایع بزرگ از فولاد و پتروشیمی و خودرو سازی گرفته تا صنایع ساختمانی و صنایع مرتبط با چوب و … منجر گردد؛ هدفی که رونیکس همواره آن را دنبال می نماید.

از طرف دیگر اگر تا قبل از این، ابزار صرفا در کارگاه ها و کارخانه های صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد داشت، رونیکس توانسته این دیدگاه را جا بیندازد که ابزار می تواند در هر خانه ای کاربرد داشته باشد. این تغییر دیدگاه باعث ایجاد رونق در صنف ابزار و بعلاوه کسب وکارهای مرتبط با این صنف اصیل و قدرتمند شده است.

محمدرضا رامخو، بنیان گذار برند رونیکس است. وقتی نگاهی به سابقه کاری او می اندازیم، متوجه خواهیم شد رامخو فعالیت خود را در جهانی ابزار از 27 سال پیش آغاز نموده است. رامخو 27 سال پیش به عنوان شاگرد مغازه وارد جهانی ابزار شده و امروز مدیرعامل بزرگ ترین برند ابزار ایران است.

روز صنعت فرصتی بود تا با محمدرضا رامخو در رابطه با صنف ابزار و آینده اش و بعلاوه برند رونیکس صحبت کنیم.

*از شاگردی مغازه تا مدیرعاملی برند رونیکس؛ آقای رامخو این راه را چطور طی کردید؟

شاید بعضی خیال نمایند من و امثال من به قول معروف بچه پولدار بودیم یا برای رسیدن به این نقطه معجزه رخ داده است؛ اما اینطور نیست. آغاز مسیر من در جهانی ابزار، شاگردی مغازه حاج آقا نوروزی بود. من در آن مغازه از طی کشیدن آغاز کردم، حسابداری کردم، بعد از مدتی توانستم فروشنده شوم و بعد هم واسطه گری را آغاز کنم. تمام این مراحل را با سختی و زحمت مضاعف پشت سر گذاشتم.

*از چه تاریخی برند رونیکس را به ثبت رساندید و علتش چه بود؟

بعد از مدتی که واسطه گری را آغاز کردم، به یاری برادرانم، مهندس حمیدرضا رامخو و محسن رامخو به فکر راه انداختن یک برند ابزار باکیفیت افتادیم. از همان ابتدا تمام ارکان رونیکس و حتی تولد این برند، بر اساس احتیاج شکل گرفت. در حقیقت با هدایت پدر بزرگوارم مرحوم حاج محمدجواد رامخو تمامی ارکان رونیکس به علت احتیاج به ابزار با کیفیت و بعلاوه خدمت به مردم بنا قرار گرفت. در سال 1379 بود که برند رونیکس به صورت رسمی آغاز به کار کرد. در تمام این 23 سال، شبانه روز کوشش کردیم.

برند رونیکس ثمره کوشش جمعیت عظیمی است که در این راه ما را همراهی کردند؛ از مدیران شرکت گرفته، تا تمام کارمندان و نمایندگان خدمات پس از فروش و نیروهای خدماتی. البته نباید از یاری و همراهی بزرگان بازار، تمامی مغازه داران، عمده فروشان و خرده فروشان و … نیز گذشت. به این وسیله از همه آن ها تشکر می کنم که نقش استادی به گردن من داشتند و راه را برای من هموار کردند. از تک تک عزیزان و بزرگان بازار ابزار تشکر می کنم که همواره وامدار زحمات همه آن ها هستم.

من و همه پرسنل رونیکس از بخش کنترل کیفیت، زنجیره تامین، تحقیق و توسعه تا دیگر بخش های برند بر اصل کیفیت تمرکز داریم. توجه به جزئیات در فراوری یک ابزار خوب، راهگشای فراوری است تا استادکاران و تکنسین های عزیزمان در سراسر ایران بتوانند چرخ فراوری این کشور را هرچه بهتر بچرخانند.

این آرزوی قلبی من است تا بتوانم ابزار خوب را در اختیار صنعتگران قرار دهم. تاکید همیشگی من به پرسنل شرکت رونیکس که همینجا از همه آن ها تشکر می کنم، بر حفظ و ارتقای کیفیت است؛ کیفیت در تمام بخش های سازمان رونیکس، از جمله کیفیت در فراوری ابزار، تحقیقات، خدمات، بسته بندی، رفتار سازمانی و حتی برخورد با مصرف نمایندگان.

صنف ابزار، مانند زنجیر به هم متصل است. اگر برندی توانست در جهانی ابزار پیروز گردد، می تواند زمینه را برای رونق کسب وکار دیگران هموار کند.

*عامل پیروزیت برند رونیکس را چه می دانید؟

من مدیران خیلی خوبی دارم. اگر دیدید که یک برند پیروز است، باید ارکان اصلی آن پیروزیت را ببینید. یکی از ارکان اصلی پیروزیت، داشتن مشاور درست است. من مشاوران و مدیران میانی خیلی خوبی دارم. من بازار را مثل یک میدان جنگ می بینم. به عنوان فرمانده باید مدیران میانی قوی داشته باشم؛ اما مدیر میانی وارداتی نیست. بلکه باید مدیر خوب را ساخت. باید برای داشتن یک مدیر خوب وقت گذاشت. من با مدیران میانی ام زندگی می کنم. تمام استراتژی های رونیکس را با آن ها در میان گذاشته و به روز می کنم. من و هیچکدام از مدیران رونیکس پشت میزنشین نیستیم. ما همواره در حال چالش و بهبود مستمر خود و سازمان هستیم. ما هرگز از بازار ابزار و مصرف نمایندگانمان جدا نمی شویم و نخواهیم شد؛ چون هرچه داریم از آن ها است و وظیفه و هدف نهایی برند ما خدمت به مصرف نمایندگان عزیز است.

در رونیکس چیزی به عنوان من نشسته ام که دستور بدهم نداریم. هر کدام از مدیران من در زمان هایی که کار انجام نمی گردد، آستین های خود را بالا می زنند و خودشان دست به کار می شوند.

تفکر مدیر عامل، مشاوره درست، منابع انسانی و کیفیت کالا هم بسیار مهم است. اگر خوب بکاری، خوب هم درو می کنی. چرا که شما با زحمت فراوان ابزار را فراوری یا وارد می کنید و به دست عمده فروش، خرده فروش و مصرف نماینده می رسانید. اگر مصرف نماینده از کیفیت کار راضی نباشد، آن را برمی گرداند. پس کیفیت و تنوع محصولات بسیار مهم است.

ما نمی گوییم صد هستیم، اما کوشش می کنیم برترین خودمان باشیم. در این راه هم از صرف هزینه و وقت ابایی نداریم. جدا از کیفیت و تنوع ابزار، خدمات پس از فروش و قطعات معیاری مهم در پیروزیت یک برند است. همه خدمات پس از فروش را هزینه می بینند، در صورتی که خدمات پس از فروش، تولد دوباره برای مشتری است و او را عاشق برند شما می نماید. امروز در بانک قطعات رونیکس بیش از 34000 نوع قطعه ذخیره شده تا خیال مصرف نماینده از بابت قطعات یدکی راحت باشد.

تمام آنچه گفتم و ما انجام می دهیم یک هدف و انگیزه بیشتر ندارد؛ آن هم رضایت مشتری است. در نگاه من مشتری پادشاه است.

*بزرگ ترین چالش شما در رونیکس و بعلاوه جهانی ابزار چیست؟

من همواره یک چالشی در رونیکس داشتم و آن مساله ارتباطات بود. اینکه چطور می توانم با هم صنفی ها، مغازه دارها، خرده فروش ها، عمده فروش ها، تجار و از همه مهم تر بزرگترهای صنف ارتباط برقرار کنم.

چطور به پیشکسوت های صنف خودم که اساتید ما هستند، ادای احترام کنم. به آن هایی که زحمت کشیدند تا رونیکس و برندهای دیگر بتوانند به این جایگاه برسند و چطور رضا رامخوها بتوانند رشد نمایند. همین طور چطور می توانم با مغازه داران تمام کشور ارتباط برقرار کنم.

به همین دلیل بود که رونیکس در نمایشگاه تخصصی ابزارآلات تبریز شرکت کرد. این نمایشگاه فرصتی بود تا با مصرف نمایندگان و هم صنفی های خودم ملاقات داشته باشم. این نشست و برخواست ها می تواند به رشد صنف ابزار یاری کند. ابزار یک صنف اصیل و قدرتمند است. هیچ فراوریی در جهان بدون ابزار امکان پذیر نیست. این دیدگاه هم باید در بین فراورینمایندگان و برندهای ما جا بیفتد و هم در بین مسئولان.

*آینده رونیکس را چطور می بینید؟ برنامه شخص رضا رامخو برای برند رونیکس چیست؟

پول برای بقا و ارتقای هر سازمان ضروری است؛ ولی در حال حاضر پول برای من بی ارزش است. من با پیروزیت سازمانم کیف می کنم. با هر رشدی، انگار دوباره متولد می شوم.

ما مدتی است که کارخانه و خط فراوری محصولات رونیکس را راه انداخته ایم و در حال فراوری و توسعه محصولات مختلف مان با جدیدترین تکنولوژی های روز جهان هستیم. تعداد پرسنل رونیکس به بالای 800 نفر رسیده است. من همواره گفته ام که همه انسان ها شایسته زندگی کردن و به دست آوردن روزی از خدا هستند. اما اول از همه این روزی باید به مردم مملکت خودم برسد.

از گذشته عاشق این بودم که به جایی برسم تا بتوانم در مملکت خودم کارخانه ای تاسیس کنم؛ چرا که با تاسیس یک کارخانه تعداد زیادی از جوانان کشور می توانند مشغول به کار شوند و رزق و روزی حلال به خانه هایشان ببرند. احداث کارخانه یعنی اشتغال زایی، یعنی فراوری داخلی و من با تماشا این اتفاقات کیف می کنم.

در کنار این اتفاق مهم، نگرش و هدف آینده من و تمام همکارانم ارتقای رونیکس به یکی از 5 برند برتر ابزار در جهان است. ما امروز به بسیاری از کشورهای جهان ابزار صادر می کنیم. پس این پتانسیل در مجموعه وجود دارد ما همه امکانات لازم را داریم؛ از نیروی انسانی متخصص، محصولات باکیفیت، تنوع بالا، انگیزه فوق العاده و بعلاوه همدلی و همراهی تمام ارکان برند. من به این راه باور دارم و مطمئن هستم این هدف دست یافتنی است.

منبع: اتاق

به "رونیکس؛ از تولد تا رونق بازار ابزار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونیکس؛ از تولد تا رونق بازار ابزار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید