مواجهه (Encounter)؛ یک فیلم جاده ای، ترسناک و روانشناسانه

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، مایکل پیرس، کارگردان بریتانیایی، در سال 2017 فیلم جانور را ساخت؛ یک جور داستان پریان ترسناک دربارۀ زن جوانی که عاشق یک غریبۀ مرموز می گردد و در همان زمان قتل های زیادی در شهر محل زندگی اش اتفاق می افتد. اما فیلم تازۀ او به نام مواجهه که با بودجه ای بزرگ تر در آمریکا ساخته شده، روایت سنتی تری دارد و در عین حال کاملا اثرگذار از کار درآمده است.

مواجهه (Encounter)؛ یک فیلم جاده ای، ترسناک و روانشناسانه

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه؛ پیرس کارگردانی است که می تواند زیبایی و ترس را با هم ترکیب کند و این را در همان سکانس ابتدایی فیلم می گردد دید. یک شهاب درخشان در آسمان شب پدیدار می گردد و به زمین برخورد می نماید. در این لحظه تصویر از نمای لانگ شات به یک نمای نزدیک از کف جنگل تغییر می نماید و حشرات را نشان می دهد که دارند خرده ریزه های شهاب سنگ را می خورند. یک پشه یکی از این تکه ها را می خورد و سپس یک انسان را نیش می زند. از اینجا اتفاقات پرآشوب فیلم آغاز می گردد.

این یک آغاز ماهرانه است و همزمان جنبه های فرازمینی و انسانی وقایع فیلم را به تصویر می کشد؛ وقایعی که ما آن ها را از نگاه قهرمان داستان یعنی ملیک خان دنبال میکنیم. ملیک متوجه این خطر بیگانه شده و مصمم است که از دو پسرش جی (لوسین ریور چاوهان) و بابی (آدیتیا گدادا) محافظت کند. آن ها شبانه از خانه شان در کالیفرنیا حرکت می نمایند تا به سمت منطقۀ ظاهرا امن پایگاه نظامی در نوادا بروند.

اما ملیک با کابوس های شبانه و روحیۀ عصبی و پریشانش قطعا خیلی آدم قابل اتکایی نیست. این چیزی است که این فیلم علمی تخیلی را به یک درام روانشناسانه نزدیک می نماید. پیرس و همکار فیلنامه نویسش جو بارتون علاقه ای به ایجاد ابهام در روایت داستان ندارند و بیشتر در پی این هستند که تاثیرات یک زخم روحی قدیمی را بر فکر و روان ملیک نشان بدهند. بازیگر نقش ملیک این توانایی را دارد که درگیری های عاطفی عمیق شخصیت را به تصویر بکشد بدون اینکه در نشان دادن آن ها اغراق کند. درست است که او بدون هیچ آمادگی ای بچه هایش را برمی دارد و به سمت بیابان می برد؛ اما همچنان ما او را یک پدر مهربان و یک مرد خیرخواه می بینیم. بازی چاوهان هم گیرا و اثرگذار است. او نقش پسر بزرگتر را دارد که این سفر برایش مثل انتها معصومیت دوران کودکی است.

فیلمبرداری جالب توجه بنجامین کراکان، فضای گسترده و بیگانۀ صحرا را در تضاد با محیط بسیار فشردۀ داخل ماشین قرار داده است. رنگ بندی صحنه ها طیف وسیعی را در بر می گیرد؛ از رنگ های سبز فرازمینی گرفته تا انواع رنگ های قرمز و زرد. صداگذاری عالی پل دیویس همۀ صدا های روزمره را شدت بخشیده است به طوری که برخی وقت ها صدای وز وز یخچال سوپرمارکت یا همهمۀ ترافیک را به خوبی می گردد شنید. همه چیز فیلم تماشایی و با ظرافت از کار درآمده به جز انتها بندی آن که کاملا کلیشه ای و یکی از همان هرج و مرج های معمول فیلم های هالیوودی است.

  • کارگردان: مایکل پیرس (Michael Pearce).
  • فیلمنامه نویس: جو بارتون (Joe Barton).
  • بازیگران: ریز احمد (Riz Ahmed)، اوکتاویا اسپنسر (Octavia Spencer)، لوسین ریور چاوهان (Lucian-River Chauhan) و دیگران.
  • امتیاز: 5.8/10
منبع: empireonline.comمنبع: فرارو

به "مواجهه (Encounter)؛ یک فیلم جاده ای، ترسناک و روانشناسانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواجهه (Encounter)؛ یک فیلم جاده ای، ترسناک و روانشناسانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید