وعده های مسئولان کارخانه آرد یاسوج چه زمانی نان و آب می گردد؟ ، خط تولیدی که همچنان به زمین چسبیده است!

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج یکی از مهم ترین واحد های فراوریی-صنعتی استان کهگیلویه و بویر احمد است که هم اکنون از چرخه فراوری خارج شده است.

وعده های مسئولان کارخانه آرد یاسوج چه زمانی نان و آب می گردد؟ ، خط تولیدی که همچنان به زمین چسبیده است!

گروه دانشگاه وبلاگ لوازم آشپزخانه، مهدیه حسینی نسب؛ کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در دهه 70 به منظور رونق بخشیدن به صنعت کشاورزان استان کهگیلویه و بویر احمد از سوی سازمان مالی کوثر راه اندازی شد. در سال های اول راه اندازی، این کارخانه توانست آرد مورد احتیاج استان و استان های همجوار را تامین کند. حتی بخشی از کارخانه را برای فراوری شیرینی جات اختصاص دادند و کار تا جایی پیش رفت که محصولاتش صادر می شد.

بیشتر بخوانید:

  • تصمیماتی که راستا ورشکستی کارخانه آرد یاسوج را هموار کرد
  • آنالیز شرایط کارخانه آرد یاسوج کمتر از رسیدگی به ویروس کرونا نیست
  • بازگشت کارخانه آرد و نشاسته یاسوج به چرخه فراوری

روال کار به خوبی پیش می رفت تا اینکه در سال 84 به خاطر شرایط مالی و رکود، خط فراوری متوقف، و کارخانه تعطیل شد. بعد از مدتی تعطیلی، کارخانه با یاری مسئولین استانی و سازمان مالی کوثر با ظرفیت محدود آغاز به کار کرد و البته با این شرایط، حقوق و مزایای کارگران به سختی پرداخت می شد.

بعد ها عدم رعایت مسائل بهداشتی، آلودگی های میکروبی و حتی وجود شپشک باعث تعطیلی کارخانه شد و سوء مدیریت تا آنجا پیش رفت که 330 کارگر سال 86 به حدود 40 کارگر در سال 98 رسید و کارگران هر روز شاهد فرسوگی و مستهلک شدن ماشین آلات کارخانه بودند.

حالا شنیده ها حاکی از این است که کارخانه در خوشبینانه ترین حالت خود با نیمی از ظرفیت فعالیت می نماید و بخش های نشاسته، گلوکز، دکتوز و خوراک دام بطور کامل تعطیل است.

علی وفایی مقدم، مدیرعامل کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج معتقد است: بخش آرد کارخانه با 30 درصد ظرفیت کار می نماید. دستگاه ها مستهلک است ولی در صورت نوسازی و افزایش سهمیه با تمام توان به فعالیت ادامه می دهیم. دستگاه های آلمانی فاز نشاسته بعد از 30 سال بلاتکلیفی از رده خارج شده اند.

بخش آرد کارخانه با 30 درصد ظرفیت کار می نماید دستگاه ها مستهلک بوده که در صورت نوسازی و افزایش سهمیه با تمام توان به فعالیت ادامه می دهیم. دستگاه های آلمانی فاز نشاسته بعد از 30 سال بلاتکلیفی دیگر از رده خارج شده اند.

در این راستا و با توجه به مسائلی که برای این واحد صنعتی در استان به وجود آمده، نشست هم اندیشی و آنالیز مسائل شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج با حضوررئیس هیات مدیره سازمان مالی کوثر، مدیرکل شرکت غله استان، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، معاون مالی استاندار و مدیران ومسئولین شرکت آرد و نشاسته برگزار گردید.

سالار حسین پور ، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویر احمد در این نشست گفت: اولین گام برای برطرف موانع و مسائل این کارخانه تهیه و تدوین طرح توسعه کاملا علمی و قابل اجراست که باید با مشورت با مشاورین وکارشناسان تهیه گردد و راستا و برنامه اجرایی کارخانه و اهدافی که قرار است محقق گردد ، بطور دقیق و کارشناسی تدارک دیده گردد تا بتواند نقشه راهی برای اینده و ادامه کار شرکت باشد.

هاشمی پور، مدیرعامل سازمان مالی کوثر در این نشست می گوید: باید با آینده نگری و زیرساخت های کارخانه آنالیز و درصورت وجود نواقص با مشورت و استفاده از مشاوران قوی و با تجربه برطرف گردد . و می توان از تجربه و توان شرکت های سازنده و تهیه نماینده دستگاه های کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز بهره برد.

گفته می گردد با وجود اینکه از مسئولان سازمان چندین بار برای برطرف مسائل و آنالیز وضع موجود به کارخانه آمده اند، اما تاکنونی نتیجه ای از این سفر های نصیب کارخانه نشده است. بعضا اطلاعات غلط و نادرستی از سوی مسئولان کارخانه به مرکز و سازمان ارائه شده بود که نتیجه ای در بر نداشت.

سید حسین سهمگین، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص شرایط کارخانه آرد یاسوج می گوید: زمانی آرد این کارخانه جزو برند برتر و شناخته شده در کشور بوده و کارخانجات معتبر و عظیم کشوری نیز مشتریان گلوکز این کارخانه بودند، اما حالا با رکود این کارخانه، شرکت های دیگری در کشور جای آن را گرفته اند و فراوری و محصول خود را استان عرضه می نمایند.

متاسفانه به دلیل بی تدبیری های مدیریتی در سال های اخیر، این واحد صنعتی با مسائل متعددی دست و پنجه نرم نموده؛ تا جایی که با برآورد اولیه حالا قیمت کارخانه به مراتب کمتر از ارزش واقعی اراضی در تملک کارخانه به مزایده گذاشته شد. اکنون یکی از خطوط فراوریی این کارخانه که به صورت راکت مانده، قرار است به چرخه فراوری برگردد و این، حمایت مسئولان را می طلبد. این کارخانه در منطقه محرومی از استان واقع شده که در صورت راه اندازی این خط فراوری با توجه به شرایط مالی جامعه، شاهد به کارگیری تعدادی از جوانان بیکار خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "وعده های مسئولان کارخانه آرد یاسوج چه زمانی نان و آب می گردد؟ ، خط تولیدی که همچنان به زمین چسبیده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده های مسئولان کارخانه آرد یاسوج چه زمانی نان و آب می گردد؟ ، خط تولیدی که همچنان به زمین چسبیده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید