چرا قزل آلا مقرون به صرفه شد، عرضه و تقاضای ماهی نامتعادل است

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، خبرنگاران/خراسان رضوی یک تولیدکننده ماهی با اشاره به اینکه در ماه گذشته ماهی قزل آلا در مشهد تا کیلویی 80 هزار تومان در فروشگاه ها به دست مصرف کننده رسید، ولی در حال حاضر ماهی قزل آلا مقرون به صرفه شده است، گفت: عرضه ماهی آمور دریای جنوب در بازار به نام قزل آلا و خاموشی چاه موتورها موجب شده تا بار بدون تقاضا وارد بازار شده و تعادل میان عرضه و تقاضا از بین رفته است.

چرا قزل آلا مقرون به صرفه شد، عرضه و تقاضای ماهی نامتعادل است

علیرضا نخعی راد در گفت وگو با وبلاگ لوازم آشپزخانه درخصوص دلایل کاهش قیمت ماهی قزل آلا اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا در مزرعه 65 هزار تومان به فروش رسیده و در واحدهای صنفی و خرده فروشی هرکیلو ماهی 70 هزار تومان است. این فاصله قیمتی مربوط به هزینه حمل ونقل، بارگیری،کارشناسی و... است. قیمت نهایی قزل آلا در بازار کیلویی72 هزارتومان به بالا است.

وی افزد: در ماه گذشته ماهی در مشهد تا کیلویی 80 هزار تومان در فروشگاه ها به دست مصرف کننده رسید اما در حال حاضر ماهی کیلویی 8000 تومان ارزانتر شده است.

وی درباره دلایل کاهش قیمت ماهی در بازار گفت: ماهی از جنوب به نام ماهی آمور در بازار عرضه می شود که به نام ماهی قزل آلا خوانده می شود که متاسفانه تبلیغات زیادی در این خصوص اجرا شده است درصورتی که قزل آلا ماهی سرد آبی است. بعلاوه سازمان آب اعلام نموده است که چاه موتورها در سه ماه آخر سال خاموش شود بنابراین فراوری کنندگان تنها 9 ماه امکان فراوری دارند بنابراین فراوری کننده مجبور است ماهی قزل آلایی که هنوز به وزن فروش نرسیده را از مزرعه خارج و به فروش برساند. بنابراین بار بدون تقاضا وارد بازار شده و عرضه و تقاضا تعادلش از بین می رود.

این فراوری کننده ماهی اعلام کرد: در این فصل از سال معمولا این مساله رخ می دهد ولی در بهمن ماه قیمت ها ثبات پیدا نموده و موضوع خاموشی چاه موتورها برطرف می شود.

نخعی راد با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر قیمت نهاده گفت: به نظر بنده ارز 4200 تومانی آفت فراوری برای فراوری کنندگان بوده است و برداشتن این ارز اگرچه موجب افزایش قیمت نهاده برای فراوری کننده در ابتدا می شود اما موجب کاهش مسائل نیز می شود. نسبت به سال گذشته هزینه های فراوری از جمله هزینه کارگری ، دارو، ویتامین ها ، حمل و نقل و ....چندین برابر شده است تنها خوراک ماهی بوده است که قیمت آن دو برابر شده است بنابراین قیمت فروش 65 هزارتومانی برای فراوری کننده توجیهی ندارد. در امسال در 20 تا 25 درصد از مزارع در خراسان رضوی ماهی ریزی صورت نگرفته است.

وی توضیح داد: در حال حاضر سرانه دنیای مصرف ماهی 24 کیلوگرم بوده که این سرانه در کشور ما معادل 13 کیلوگرم است متاسفانه سرانه مصرف ماهی در خراسان رضوی 6.5 کیلو گرم بوده و این سرانه رشدی نداشته است. باید با فرهنگ سازی مصرف این پروتئین در کشور افزایش پیدا نموده و سرانه مصرف ان ایده آل شود. در گذشته ایران اولین فراوری کننده ماهی قزل آلا در دنیا بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا قزل آلا مقرون به صرفه شد، عرضه و تقاضای ماهی نامتعادل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قزل آلا مقرون به صرفه شد، عرضه و تقاضای ماهی نامتعادل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید