رنگ ها و پوشش های جادویی رنس

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، محدودیت هایی در زندگی همه ما پیش آمده و با گذشت بیش از یک سال از همه گیری این ویروس، می توان گفت سبک زندگی تمام مردم جهان تغییر نموده است.

رنگ ها و پوشش های جادویی رنس

امروزه با حساسیت بیشتری در محیط های عمومی و پر تردد رفت وآمد می کنیم و در استفاده از اجسام سعی می کنیم نهایت بهداشت را رعایت کنیم.

احتمالا شما هم باید جزو آن دسته ای از افراد باشید که پیش از لمس هر چیزی و به خصوص کالاهایی که از بیرون می خواهید وارد منزلتان کنید، آنها را کاملا ضدعفونی می کنید؛ اما وقتی از رستوران پیتزا سفارش می دهید، هنگام رسیدن به منزل، جعبه پیتزا را چطور ضدعفونی می کنید؟! یکی از معضلاتی که پس از شیوع کرونا نمود بیشتری در زندگی ما داشته است، تمیز کردن اجسام کاغذی یا مقوایی است؛ زیرا نه می توان آنها را شست و نه می توان به محلول های ضدعفونی کننده آغشته کرد! کارشناسان شرکت دانش بنیان رنگین نانو ساختار راهکارهای فناورانه ای برای ضدعفونی چنین محصولاتی ابداع نموده ند.

این روزها با پیشرفت فناوری، دیگر لازم نیست نگران تمیزکردن اشیای کاغذی و مقوایی باشید. با استفاده از فناوری نانو به راحتی می توانید کارتن ها و جعبه هایی که پوشش آنتی باکتریایی دارند را وارد منزلتان کنید.

در این رابطه شرکت رنگین نانو ساختار از پیشگامان استفاده از نانوفناوری در ساخت رنگ ها و پوشش های مختلف است.

دکتر مهدی رحمانی که علاوه بر دکترای مدیریت، دکترای شیمی هم دارد، این شرکت را در سال 96 تأسیس نموده و در حال حاضر مدیرعامل آن است.

تمرکز اصلی رنگین نانو ساختار روی فراوری پوشش های نانوفناوری آنتی باکتریال است و در طول چهار سالی که از عمر آن می گذرد، 12 اختراع در سطح کشور ثبت نموده و بنا بر پیمان همکاری ثبت اختراع بین المللی یا PCT (Patent Cooperation Treaty)، 3 اختراع در سوئیس و 3 اختراع دیگر هم در کانادا به ثبت رسانده است.

کارشناسان شرکت رنگین نانو ساختار یا به اختصار رَنس با چالش های متعددی در حوزه های سلامت، فلزات، سیمان و بتون، کاغذ و مقوا، روبه رو شده اند و آنها را با استفاده از رنگ ها و پوشش های نانوفناوری برطرف نموده اند و در حال حاضر بیش از 30 محصول مختلف را فراوری و روانه بازار نموده اند. کارخانه و آزمایشگاه رنس در مرکز رشد دانشگاه رود هن واقع شده است. در این مجموعه حدود 20 نفر به طور مستقیم و 50 نفر به شکل غیرمستقیم درحال فعالیت هستند.

محصولات نانوفناورانه ای که صادر می گردد

در همه گیری کرونا دو محصول از سبد محصولات رنس با استقبال بسیار زیادی روبرو شده اند. همچنین دو محصول دیگر هم به دلیل کاربردهای فراوانی که در صنایع مختلف دارند، برجسته تر از سایر محصولات هستند.

ایده های درخشانی که پشت طراحی این چهار اختراع بوده، باعث شده در حال حاضر این محصولات علاوه بر بازار ایران، سر از بازارهای چین، کانادا، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، عمان، اتریش، انگلستان و روسیه هم درآورند.

رنگ پودری الکترواستاتیک

یکی از محصولاتی که گسترش استفاده از آن می تواند منجر به کاهش شدید ویروس کرونا گردد، رنگ ها و پوشش های الکترواستاتیکی هستند که به روش نانوفناوری فراوری می شوند.

این محصول در صنایع فلزی کاربردهای وسیعی دارد؛ زیرا می تواند میکروب ها، ویروس ها و باکتری های موجود روی سطوح فلزی را کاملا از بین ببرد و زنجیره انتقال کرونا از طریق قطعات و اجسام فلزی را قطع کند.

تصور کنید تمام وسایل فلزی که روزانه در محیط های عمومی مانند اتوبوس ها، بیمارستان ها، مدارس، ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی لمس می کنید، به طور اتوماتیک ضدعفونی شوند و خطر انتقال ویروس برای نفر بعدی که با آنها تماس پیدا می نماید، وجود نداشته باشد! با استفاده از این محصول، تقریبا تمام باکتری ها، میکروب ها و ویروس ها در سطوح مورد استفاده به طور 100درصد نابود می گردد.

پوشش ضد باکتری مقوا

دغدغه ضدعفونی کردن جعبه های مقوایی بدون خیس شدن و آسیب رسیدن به آنها، از طریق پوشش آنتی باکتریال مقوا برطرف می گردد. این محصول نیز در دسته مواد ضد باکتری (آنتی باکتریال) قرار می گیرد و با فناوری نانو فراوری می گردد.

در واقع این محصول یک پوشش شفاف ضد باکتری است که در چاپخانه ها به عنوان لایه نهایی روی سطوح کاغذی و مقوایی کشیده می گردد.

پوشش ضد باکتری هم مانند رنگ های پودری می تواند تا حدود صددرصد منجر به نابودی و از بین رفتن میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها از روی اجسام و لوازم کاغذی و مقوایی گردد. در حال حاضر این محصول ثبت اختراع شده و همچنین تأییدیه آزمایشگاه استاندارد و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری را نیز دریافت نموده است.

رنگ پایه سیمان

این رنگ که یک پوشش دو جزئی از خانواده رنگ های آب پایه نانوفناور است، برای رنگ آمیزی و ترمیم سطوح بتونی، سیمانی و آجری مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول علاوه بر ایجاد زیبایی در نمای سازه ها و ساختمان ها، مقاومت فیزیکی بسیار بالایی را به وجود می آورد.

سطوح پوشش داده شده با رنگ پایه سیمان در مقابل خراش، آب، نم و رطوبت مقاوم می شوند و درواقع این محصول مانند یک لایه عایق استحکام دهنده عمل می نماید. یک نمونه از کاربرد رنگ پایه سیمان در آزادراه تهران- شمال است.

تمام تونل هایی که در حدفاصل دانشگاه علامه تا چالوس قرار دارند، سال گذشته با استفاده از این محصول پوشش داده شده اند.

لارما پوشش (Larma Coat)

محصول دانش بنیان لارما پوشش، یک آستر آب پایه است که برای ترمیم و تعمیر سطوح زنگ زده مورد استفاده قرار می گیرد.

مناطق زیادی در شمال و جنوب کشور هستند که به دلیل رطوبت بالای هوا و شرجی بودن، در این نواحی سازه ها، تجهیزات و قطعات فلزی بسیار زیادی وجود دارند که لایه ای از زنگ آهن روی سطح آنها تشکیل شده است.

در روش های قدیمی و مرسوم، ابتدا باید زنگ آهن از روی سطح پاک شده و سپس آن قطعه مجددا رنگ آمیزی گردد؛ اما با استفاده از لارما پوشش، دیگر نیازی به پاک کردن زنگ آهن نیست و این پوشش مستقیما روی سطح زنگ زده اجرا می گردد.

با این روش بعد از این که لایه ای از لارما پوشش روی سطح زنگ زده نهاده شد، زنگ آهن بر روی سطح چسبیده و ثابت می گردد و بلافاصله واکنش های شیمیایی خاصی رخ می دهد تا زنگ تبدیل به رنگ گردد. سطحی که بر روی لارما پوشش اجرا می گردد در برابر خوردگی مقاوم شده و در آن استحکام ایجاد می گردد.

در روش های قبلی، رنگ آبه ها و گردوغبارهای ناشی از زدودن زنگ آهن باعث آلوده شدن محیط زیست می شد، ولی مزیت عظیم استفاده از لارما پوشش، آسیب نرسیدن به محیط زیست است. همچنین ویژگی مفید دیگری که این روش دارد، کاسته نشدن از ضخامت سازه فلزی است. یکی از معایب روش های مرسوم در از بین بردن زنگ آهن، لایه برداری از سطح فلزی است که این کار باعث نازک شدن مقاطع سازه و کاهش استحکام آن می گردد. مزایای دیگری که می توان برای لارما پوشش نام برد، اجرای بسیار سریع آن، ایمن بودن، فراورینکردن پسماندهای سمی و آب پایه بودن آن است.

چشم انداز رنس برای سال 1403

دکتر رحمانی درباره برنامه ریزی های اجرا شده برای جهت پیش روی مجموعه رنس، در گفت وگو با جام جم می گوید: ما در گام اول می خواهیم ضمن صادرکردن محصولات و توسعه بازارمان در کشورهای همسایه، دانش فنی خودمان را هم به این کشورها منتقل کنیم. ما چهار کشور را در شمال، جنوب، شرق و غرب کشورمان به عنوان هدف در نظر گرفته ایم و خوشبختانه تا به امروز مذاکرات و رایزنی های بسیار خوبی هم با این کشورها داشته ایم. شاید بتوان گفت هدف اصلی ما برای آینده شرکت، صادرکردن دانش ایرانی به خارج از مرزهای کشور است؛ زیرا دانش تحریم شدنی نیست.

او در ادامه می افزاید: گام بعدی ما ورود به حوزه رنگ های دریایی، رنگ های خودرویی و رنگ های نساجی است. اینها طرح هایی هستند که تیم تحقیق وتوسعه ما هم اکنون مشغول کار بر روی آنها هستند. در کوتاه مدت امیدواریم تا سال آینده یکی از این سه محصول را حتما وارد بازار کنیم و همچنین در بلندمدت شاهد فراوری رنگ ها و پوشش های فناورانه ایرانی در این سه حوزه باشیم.

موسس و بنیان گذار شرکت رنس در سرانجام خاطرنشان می نماید: درخواست می کنم اگر افرادی در سراسر کشور علاقه مند به همکاری با مجموعه ما و اخذ نمایندگی های فراوری یا فروش هستند، حتما از راه های تماس که در ادامه به آنها اشاره می گردد با ما در ارتباط باشند.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ لوازم آشپزخانه

منبع: جام جم آنلاین

به "رنگ ها و پوشش های جادویی رنس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ ها و پوشش های جادویی رنس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید