روز های خوش گردشگری ایران

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران می گوید، روندی که از سال 1400 آغاز شده، در تعطیلات نوروز به اوج رسیده و به نظر می رسد رکود گردشگری به پایان رسیده است.

روز های خوش گردشگری ایران

به گزارش ایسنا، علی اکبر عبدالملکی اظهار کرد: سال 1400 را برای صنعت گردشگری باید سال آغاز خروج این صنعت از یک دوره رکود دانست. البته این فرایند از نیمه دوم سال گذشته همزمان با فرایند رو به کاهش مرگ ومیر های کرونایی و افول این پاندمی، کم کم آغاز شد و همانطور که پیش بینی می شد با آغاز تعطیلات نوروزی 1401 به اوج خود رسید. خوشبختانه استقبال از سفر های نوروزی فراتر از پیش بینی ها بود. یعنی اگر در خوش بینانه ترین حالت افزایش 30 درصدی سفر های نوروزی نسبت به سال قبل تخمین زده می شد، اما امسال تا نیمه اول تعطیلات نوروزی و طبق آمار سازمان حمل و نقل جاده ای این سفر ها چیزی حدود 42 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سال 1401 را باید سال رونق گردشگری دانست، گفت: البته با توجه به اینکه در دو سال گذشته این صنعت با یک رکود اجباری به دلیل شیوع کرونا روبرو بود، توسعه زیرساخت ها در این بخش با کندی و مانع همراه بود و حتی در بیشتر موارد متوقف شد. بسکمک از فعالان این حوزه مجبور به تعطیلی کسب وکار های خودشان شدند که این ضرر و زیان زیادی به آن ها وارد کرد. حال جبران این عقب ماندگی نیاز به برنامه ریزی و تامین مالی مناسب دارد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای گردشگری در بودجه 1401، تشریح کرد: می توان گفت یکی از بزرگ ترین و مهم ترین تفاهم نامه های این حوزه تفاهم با صندوق توسعه ملی است که بر اساس آن دو هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی، حرکت و شتاب فعالیت های بخش خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی اختصاص خواهد یافت. البته این رقم با کمک و آورده بانک های عامل می تواند به چهار هزار میلیارد تومان هم برسد. همچنین تصویب تبصره 18 یکی دیگر از ظرفیت های مناسب حوزه گردشگری است که از این محل می توان حدود سه هزار میلیارد تومان با نرخ سود بسیار خوب به استان ها اختصاص داد.

عبدالملکی به سایت اتاق ایران گفت: نکته بسیار مهم دیگر که امیدواری ها به رونق صنعت گردشگری در سال 1401 را افزایش می دهد محتمل بودن توافق در مذاکرات وین است. یکی از نیاز های اساسی صنعت گردشگری در پیش گرفتن دیپلماسی سیاسی و برخورداری از رویکرد فرامرزی برای توسعه این صنعت است. ایران به عنوان کشوری با رتبه پنجم جاذبه های طبیعی در دنیا و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی در دنیا باید بتواند جاذبه های توریستی خود را به دنیا معرفی کند. این مهم محقق نمی شود مگر با دیپلماسی فعال و برقراری روابط حسنه با کشور های دنیا. به نظر می رسد با نزدیک بودن توافق وین این امکان نیز در دسترس تر از همیشه باشد.

وی گفت: فرصتی که در سال تازه نباید از آن غفلت شود برگزاری جام دنیای فوتبال در قطر است که می تواند برای کشور ما موقعیت بسیار مناسبی ایجاد کند. پیش بینی می شود بالغ بر 30 میلیون نفر به قطر بفرایند و بنابراین ما ظرفیت خوبی در جزایر جنوبی خود برای جذب این گردشگران داریم که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم.

منبع: فرارو

به "روز های خوش گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز های خوش گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید