طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ نموده؛ غذایی ساده و فوری در سفره شما

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، ماش پلو یکی از غذاهای و پلوهای خوشمزه مقوی و سالم ایرانی است. ماش پلو علاوه بر مزه و طعم خوبش با توجه به خواص موجود در ماش بسیار برای سلامت بدن مفید می باشد. گفته می گردد برای ماش چهل خاصیت و درمان را در نظر گرفته اند، که اگر بخواهیم به موارد محدودی اشاره کنیم می توان به جلوگیری از سرطان، جلوگیری از حمله های قلبی، جلوگیری از دیابت، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. ماش پلو از برنج و نمک و ادویه جات تهیه می گردد. در ادامه شما را با طرز تهیه ماش پلو در قسمت آشپری از خبرنگاران بلاگ آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ نموده؛ غذایی ساده و فوری در سفره شما

مواد لازم برای تهیه ماش پلو :

ماش2 پیمانه
برنج4 پیمانه
گوشت چرخ نموده150 گرم
پیاز1 عدد
آبلیمو1 قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذا خوری
روغن مایعبه میزان لازم
زعفران دم نمودهبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

دستور تهیه ماش پلو :

در گام اول تهیه ماش پلو، برنج را به خوبی پاک کنید و سپس با آب ولرم با دقت بشویید. سپس برنج را در یک کاسه به همراه آب ولرم و نمک بریزید و به مدت دو ساعت صبر کنید تا برنج به خوبی خیس بخورد. مقدار آبی که به کاسه اضافه می کنید باید یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد و به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید.

در مرحله بعد ماش ها را پاک کنید و بشویید و سپس آن ها را درون یک قابلمه به همراه سه پیمانه آب بریزید و قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوشیدن آب به قابلمه میزانی نمک اضافه کنید. علت اضافه کردن نمک در این مرحله این است که نمک باعث حجیم شدن ماش می گردد و باعث می گردد زودتر پخته گردد.

سپس صبر کنید تا ماش کاملا پخته گردد و آب روی آن کاملا تبخیر گردد. اگر ماش زودتر پخته شده و آب آن زیاد است بهتر است آب ها را از قابلمه با ملاقه خارج کنید.

بیشتر بخوانید: دستور پخت میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص؛ غذای دریایی جنوب ایران

در این مرحله نوبت به پختن برنج می رسد. ابتدا برنج را در آبکش بریزید و خوب بشویید تا نمکی که بر روی آن به جای مانده است از بین برود. سپس یک قابلمه با میزان مناسب را انتخاب کنید و درون آن چهار پیمانه آب به همراه میزانی نمک و روغن مایع اضافه کنید. علت اضافه کردن نمک این می باشد که برنج شما حالت خمیری به خود نگیرد.

در صورت تمایل برای بیشتر قد کشیدن برنج 1 قاشق غذا خوری نیز آبلیمو اضافه کنید. و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را به قابلمه اضافه کنید و حدود ده دقیقه صبر کنید تا برنج کمی پخته گردد. هنگامی که دانه های برنج را امتحان کردید و فهمیدید که اطراف آن ها پخته شده است و مغزشان هنوز کمی سفت است، وقت آبکشی کردن برنج رسیده است.

برنج را درون یک صافی بریزید و چند بار با آب سرد برنج را بشویید. سپس قابلمه را با آب خالی بشویید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا آب درون قابلمه تبخیر گردد. سپس میزانی روغن در کف قابلمه بریزید و بگذارید کمی داغ گردد. سپس نان را برای درست کردن ته دیگ در کف قابلمه قرار دهید. سپس با کفگیر یک لایه برنج بر روی نان ها بریزید.

سپس یک لایه از ماش را درون قابلمه اضافه کنید و این فرایند را تا تمام شدن مواد ادامه دهید و در نظر داشته باشید که لایه آخر برنج باشد. برای خوشمزه تر شدن ماش پلو می توانید میزانی کره یا روغن کرمانشاهی را بر روی برنج قرار دهید. در قابلمه که با دم کنی پوشیده شده است را بگذارید و شعله اجاق گاز را کمی کم کنید و بگذارید تا ماش پلو به آرامی پخته گردد. مدت زمانی که برای پخته شدن ضروری است در حدود 15 الی 20 دقیقه می باشد.

در حین پخته شدن ماش پلو، پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک تابه مناسب را انتخاب کنید و کمی روغن سرخ کردنی در آن بریزید بگذارید تا داغ گردد، سپس پیاز ها را در روغن داغ تفت دهید تا کمی نرم و طلایی شوند. بعد از تغییر رنگ پیاز ها گوشت چرخ نموده را به تابه اضافه کنید و بعلاوه میزانی ادویه و نمک و زردچوبه نیز اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند، سپس آن ها را با یکدیگر تفت دهید.

بعد از اینکه رنگ گوشت چرخ نموده تغییر کرد، دو پیمانه آب را بر روی مخلوط گوشت چرخ نموده و پیاز سرخ شده بریزید و در تابه را بگذارید تا آب داخل تابه تبخیر گردد و در پی آن گوشت چرخ نموده کاملا پخته گردد. می توانید برای خوشرنگ تر شدن غذا 1 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به تابه اضافه کنید. اضافه کردن رب گوجه فرنگی اختیاری است.

بعد از گذشت حدود 20 دقیقه و وقتی که ماش پلو آماده شد. میزانی از برنج داخل قابلمه را بردارید و به همراه میزانی روغن و زعفران دم نموده سرخ کنید تا طعم زعفران به برنج نفوذ کند و حالت خامی آن خارج گردد. سپس ماش پلو را در یک ظرف زیبا بکشید و بر روی آن گوشت چرخ نموده پخته شده و برنج زعفرانی برای تزیین قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرحله به مرحله ماش پلو؛ غذای گیاهخوران با شوید تازه????

3 نکته کلیدی در تهیه ماش پلو:

  • دقت کنید که ماش پلو را می توان با تن ماهی، مرغ سرخ شده و … نیز تهیه نمود، ما فقط در این مقاله به تهیه ماش پلو با گوشت چرخ نموده پرداختیم.
  • در ماش پلو می توانید از ته دیگ سیب زمینی نیز بهره ببرید. به این منظور سیب زمینی ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت حلقه حلقه قاچ کنید و بر روی روغن در کف قابلمه قرار دهید.
  • طرز تهیه ماش پلو که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا

به "طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ نموده؛ غذایی ساده و فوری در سفره شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ نموده؛ غذایی ساده و فوری در سفره شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید