فواید ویتامین ب6

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، ویتامین ب6 ویتامینی محلول در آب از گروه ویتامین های ب کمپلکس است که برای کارکرد متابولیک بدن لازم است. بعضی از فواید ویتامین ب6 عبارت است از جذب مواد مغذی ، تقویت سیستم ایمنی ، تنظیم فشار خون ، جلوگیری

فواید ویتامین ب6

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

ویتامین ب6 ویتامینی محلول در آب از گروه ویتامین های ب کمپلکس است که برای کارکرد متابولیک بدن لازم است. بعضی از فواید ویتامین ب6 عبارت است از جذب مواد مغذی ، تقویت سیستم ایمنی ، تنظیم فشار خون ، جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی و درمان اختلالات مربوط به سیستم عصبی.

ویتامین ب6 که پیریدوکسین هم نامیده می گردد یکی از ویتامین های مهم گروه ویتامین های ب کمپلکس است. از لحاظ شیمیایی ویتامین ب6 ویتامینی محلول در آب است. ویتامین ب6 دارای سه شکل مختلف است که عبارت است از پیریدوکسین ، پیریدوکسال ، پیریدوکسامین. تحقیقات صورت گرفته بر روی خواص ویتامین ب6 نشان می دهد که پیریدوکسال 5 فسفاته تنها شکل فعال متابولیک موجود است.

ویتامین ب6 فواید زیادی برای بدن دارد که وجود آن ها برای سلامت ما حیاتی است. با توجه به این، باید مواد غذایی غنی از ویتامین ب6 را در رژیم غذایی خود بگنجانیم تا بتوانیم احتیاج روزانه خود را تأمین کنیم. RDA ویتامین ب6 برای بزرگسالان 3ر1 گرم است. با این وجود، زنان باردار و شیرده به اندازه بیشتری از این ویتامین احتیاج دارند. در طی دوران بارداری، RDA ویتامین ب6 برابر 9ر1 میلی گرم و برای زنان شیرده این اندازه برابر 2 میلی گرم است.

منابع ویتامین ب6

از آنجایی که بدن انسان نمی تواند ویتامین ب6 فراوری کند، باید آن را به وسیله مواد غذایی و نوشیدنی ها دریافت کرد. منابع تغذیه ای ویتامین ب6 عبارت است از میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات ، غلات ، ماهی ، مرغ و گوشت. بعضی از مواد غذایی که حاوی اندازه زیادی ویتامین ب6 می باشد عبارت است از موز ، آوکادو ، گردو ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، سویا ، لوبیا ، اسفناج ، بلغور جو دو سر ، سبوس گندم ، شیر ، پنیر ، کره بادام زمینی ، تخم مرغ ، ماهی قزل آلا ، سینه مرغ و گوشت گوسفند. به غیر از مواد غذایی، می توان از مکمل های ویتامین ب6 موجود در بازار استفاده کرد. از این مکمل ها باید به اندازه مناسب استفاده گردد. در غیر این صورت، مصرف دوزهای بالا و طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد بعضی مسائل گردد.

فواید ویتامین ب6

ویتامین ب6 نقش مهمی در هماهنگی فرآیندهای متابولیک بدن ایفا می نماید. گفته می گردد که ویتامین ب6 به صورت کوآنزیم عمل می نماید و کار تنظیم بیش از 100 واکنش آنزیمی را بر عهده دارد. یکی از چنین واکنش هایی تبدیل ال - تریپتوفان به سروتونین می باشد. به طور کلی، ویتامین ب6 با کارکرد دستگاه عصبی ، تنظیم هورمون ها ، ترمیم بافت ها ، رشد سلول ها و تشکیل گلبول های قرمز خون ، اسید نوکلئیک ها و آمینو اسیدها مرتبط است. در ادامه به بعضی فواید ویتامین ب6 اشاره شده است.

تجزیه مواد مغذی پیچیده

یکی از کاربردهای اصلی ویتامین ب6، تجزیه مواد مغذی پیچیده مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و چربی ها به اشکال ساده تر است که بدن به راحتی می تواند آن ها را جذب کند. از اینرو، کسانی که رژیم غذایی با پروتئین بالا دارند به ویتامین ب6 بیشتری احتیاج دارند.

افزایش جذب مواد مغذی

پزشکان بر این عقیده اند که افزایش مصرف ویتامین ب6 به جذب بهتر مکمل های تغذیه ای دیگر و داروها یاری می نماید. این بدین خاطر است که از ویتامین ب6 در غلظت های خاصی به همراه ویتامین های دیگر در ویتامین های ب کمپلکس استفاده می گردد.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین ب6 به فراوری لنفوسیت ها و پادتن ها یاری می نماید. لنفوسیت ها و پادتن ها مسئول مکاهمم دفاعی بدن هستند. به عبارت ساده تر، این ویتامین محلول در آب سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. از اینرو، کسانی که از کمبود ویتامین ب6 رنج می برند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

از بین بردن ورم

یکی از فواید ویتامین ب6 برای بدن از بین بردن احتباس آب یا ورم است. احتباس آب منجر به متورم شدن قسمت های مختلف بدن می گردد. به طور کلی، مصرف ویتامین های ب کمپلکس که حاوی غلظت های خاصی از ویتامین ب6 و ویتامین های دیگر گروه ب است برای درمان ورم توصیه می گردد.

درمان ریزش مو

ویتامین ب6 مانع ریزش مو می گردد و رشد آن را افزایش می دهد. به غیر از این ها، ویتامین ب6 به از بین بردن شوره سر یاری می نماید. ویتامین ب6 بعلاوه برای درمان اختلالات پوستی مانند اگزما ، آکنه و پسوریازیس مفید است.

مقابله با سندرم قبل از قاعدگی

مطابق پژوهش های صورت گرفته، ویتامین ب6 و آغاز سندروم قبل از قاعدگی با یکدیگر مرتبط است. تعیین شده است که رژیم غذایی حاوی ویتامین ب6 بالا می تواند برای کنترل تغییرات هورمونی مفید باشد.

درمان بیماری صبحگاهی یا ویار بارداری

تحقیقات بسیاری در رابطه با ویتامین ب6 و بارداری صورت گرفته است. در یک مورد مطالعاتی تعیین شد که می توان از ویتامین ب6 برای درمان حالت تهوع ، استفراغ و علایم دیگر بیماری صبحگاهی یا ویار بارداری که زنان ممکن است در ماه های اولیه بارداری تجربه نمایند استفاده کرد.

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

ویتامین ب6 در ترکیب با مهمیم برای کاهش احتمال تشکیل سنگ کلیه مفید است. این دو ماده با هم غلظت اگزالات ادرار را کاهش می دهد. اگزالات باعث تشکیل سنگ کلیه می گردد. ویتامین ب6 بعلاوه به حفظ تعادل سدیم و پتاسیم در بدن یاری می نماید.

تنظیم فشار خون

فایده دیگر ویتامین ب6 کاهش فشار خون و کلسترول است. ویتامین ب6 بعلاوه به از هم چسبیدن پلاکت های خون جلوگیری می نماید. این نشان می دهد که ویتامین ب6 به طور غیر مستقیم به جلوگیری از ایجاد مسائل گردش خون یاری می نماید.

جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی

ویتامین ب6 با کاهش هموسیستئین به جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی یاری می نماید. هنگامی که ویتامین ب6 کافی در بدن وجود نداشته باشد، اندازه هموسیستئین افزایش می یابد که به نوبه خود با پوشش رگ های خونی آسیب می رساند. به طور کلی، این باعث تشکیل پلاک می گردد و بنابراین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

فواید دیگر برای سلامتی

به علاوه، ویتامین ب6 نتایج مثبتی در رابطه با درمان مسائل مرتبط با کمبود مهمیم ، اوتیسم ، اسکیزوفرنی و افسردگی از خود نشان داده است. دریافت اندازه کافی مواد غذایی حاوی ویتامین ب6 احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

کمبود ویتامین ب6

همانطور که قبلاً بحث شد، ویتامین ب6 نقش حیاتی در فرآیندهای متابولیک بدن ایفا می نماید. بنابراین، پایین بودن اندازه ویتامین ب6 برای مدت زمان طولانی می تواند باعث ایجاد مسائل مختلفی گردد. معمولاً، کمبود این ویتامین گروه ب کمپلکس در افرادی به وجود می آید که رژیم غذایی مناسبی ندارند یا از داروهای خاصی استفاده می نمایند. بعلاوه، مشاهده شده است که کسانی که الکل مصرف می نمایند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین ب6 قرار دارند. این بدین خاطر است که بعضی داروهای خاص و الکل جذب ویتامین ب6 از مواد غذایی و نوشیدنی ها را مختل می نماید.

بعضی از علایم کمبود ویتامین ب6 عبارت است از مسائل پوستی ، زخم زبان و دهان ، کم خونی ، تحریک پذیری ، گیجی ، افسردگی و بعضی مواقع تشنج. از آنجایی که این علایم مشابه علایم بیماری های دیگر است، انجام معاینات پزشکی به موقع برای جلوگیری از بروز عوارض توصیه می گردد. برای مقابله با علایم کمبود، باید دریافت تغذیه ای ویتامین ب6 را افزایش داد یا از مکمل استفاده کرد.

به طور خلاصه، ویتامین ب6 فواید زیادی برای بدن دارد و کمبود آن باعث ایجاد انواع مسائل می گردد. اگر چه مکمل های ویتامین ب6 برای درمان علایم کمبود آن مفید است ولی مصرف بیش از حد آن ها می تواند باعث آسیب تماشا اعصاب بازوها ، دست ها و پاها گردد. به منظور به حداقل رساندن خطرات، استفاده از ویتامین های دیگر گروه ب و مهمیم به همراه ویتامین ب6 الزامی است.

منبع: راسخون

به "فواید ویتامین ب6" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ویتامین ب6"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید