نقدی بر نظر اسطوره شناسان

به گزارش وبلاگ لوازم آشپزخانه، خبرنگاران/اصفهان کتاب جستارهایی در باب اسطوره، نوشته مسعود آلگونه جونقانی که به تازگی از سوی نشر سخن منتشرشده، شامل آنالیز و خوانش انتقادی این عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، از اندیشه های چند نظریه پرداز مطرح دنیای اسطوره است.

نقدی بر نظر اسطوره شناسان

مسعود آلگونه جونقانی درباره اهمیت اسطوره به وبلاگ لوازم آشپزخانه می گوید: اسطوره ها از زمان های بسیار دور در حیات فرهنگی انسان حی و حاضر بوده اند، به همین جهت اندیشمندان در حوزه های مختلف علوم انسانی، از روان شناسی و مردم شناسی گرفته تا دین پژوهی و فلسفه، هر کدام به نوعی با اسطوره و اهمیت آن سر و کار داشته اند.

او ادامه می دهد: بر این اساس، تا کنون پژوهش های قابل توجهی در باب نقش اسطوره در حیات فرهنگی انسان، منطق و ساختار درونی اسطوره، پیوند اسطوره با دین ادبیات و زبان و نیز، ارتباط اسطوره با روان ناخودآگاه فردی و جمعی انجام شده است.

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان خاطر نشان می نماید: در کشور ما به یمن ترجمه و تألیف های گران سنگی که در طول سال های اخیر در این حوزه انجام و چاپ و منتشرشده است، علاقه مندان به این زمینه بیش و کم با اسطوره پژوهان و دغدغه های خاص آنان آشنایی دارند، اما از آنجایی که قرائت انتقادی از آرای این اندیشمندان همیشه ضرورتی فرهنگی محسوب می گردد، در کتاب جستارهایی در باب اسطوره در 9 جستار مستقل به این مهم پرداخته ام.

آلگونه، که نزدیک به 17 سال است در حوزه اسطوره تحقیق و پژوهش می نماید، یادآور می گردد که خوانندگان کتاب جستارهایی در باب اسطوره ضروری است از چهارچوب کلی اندیشه متفکران حوزه اسطوره آگاهی نسبی داشته باشند، چرا که اهتمام او در این پژوهش، متوجه آن است که ضمن ارائه زمینه های نظری و خاستگاه اندیشه های متفکران، به خوانش انتقادی آرای آنان نیز بپردازد.

این مدرس دانشگاه شرح می دهد: کوشیده ام تا در این کتاب، برای اسطوره شناسانی که از منظر جامعه شناسی، ساختارگرایی، فلسفی، پدیدار شناسی و نظریه ادبی به مسئله اسطوره می پردازند، بابی باز کنم و به آنالیز و نقد آرای آن ها بپردازم تا نشان بدهم کسانی که به اسطوره علاقه مندند و می کوشند آن را بفهمند، به لحاظ تئوریک از اهمیت زیادی در حوزه معرفت شناسی و مردم شناسی برخوردارند.

او ادامه می دهد: در نهایت، با طراحی چهارچوبی، نشان داده ام که اسطوره به مثابه یک صورت بندی اندیشگانی می تواند منش، رفتار، ارزش و معنای زندگی افرادی را که در دایره آن قرار می گیرند، تبیین کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقدی بر نظر اسطوره شناسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدی بر نظر اسطوره شناسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید